Конспект уроку



Комп’ютерні віруси та антивірусні засоби.
«Захист комп'ютера від вірусів».






Тема. Комп’ютерні віруси та антивірусні засоби.
Мета:
розглянути:
•   ознаки ураження ПК вірусами;
•   методи захисту ПК від вірусів;
•   принципи вибору антивірусної програми;        
 ввести поняття;
•   комп'ютерного вірусу;
•   антивірусної програми;
•   карантину;
сформувати вміння:
працювати з антивірусними програмами.
Базові поняття й терміни: вірус, антивірусні програми.
Структура уроку
І. Організаційний етап (2-3 хв)
П. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку (3-5 хв)
III. Вивчення нового матеріалу (20-25 хв)
Комп'ютерні віруси:
•   ознаки ураження ПК;
•   класифікація вірусів. Антивірусні програми:
•   класифікація;
•   принципи вибору антивірусної програми. Профілактичні засоби щодо ураження ПК вірусами.
IVПрактична робота (10-15 хв)
VДомашнє завдання (2-3 хв)
VIПідбиття підсумків уроку. Оголошення оцінок (2-3 хв)
Хід уроку
1.                  Організаційний етап
2.                  Актуалізація знань (4 хв).
1.      Кожен учень отримує індивіду­альну картку із запитаннями.
Завдання «Склади правильну послідовність»
І Група
1. Для створення папки або файлу потрібно виконати такий алгоритм
1.  Відкрити вікно папки, в якій створюватиметься об'єкт.
2.  Виконати Файл => Створити.
3.  Вибрати у списку можливих об'єктів створення Папку або тип створюваного файлу, наприклад Текстовий документ
4. Увести замість імені об'єкта, що пропонує операційна система (Нова папка, Текстовий документ тощо), інше ім'я, яке відповідає вмісту або призначенню об'єкта.
5.  Вибрати точку поза об'єктом
2. Копіювати папку або файл мохна виконати таким способом
1.  Вибрати об'єкт, копію якого потрібно створити.
2.  Виконати Правка Копіювати.
3.  Відкрити вікно папки, в яку потрібно скопіювати цей об'єкт.
4. Виконати Правка  Вставити.
Папка копіюватиметься разом з її вмістом, у тому числі і з зареєстрованими в ній папками.
При копіюванні об'єкт залишається на своєму місці, а в іншому місці створюється його копія, яка реєстру­ється у відповідній папці
3. Щоб видалити файл або папку потрібно
ІІ Група
1.      Для переіменування папки або файлу потрібно
1. Вибрати об'єкт.
2.  Виконати Файл =ї Перейменувати.
3. Увести нове ім'я об'єкта замість старого.
4. Натиснути клавішу Enter або вибрати точку поза цим об'єктом
2.      Перемістити папку або вайл з одного місця на диску на інше можна виконати таким способом

1. Вибрати об'єкт, який потрібно перемістити.
2. Виконати Правка  Вирізати.
3. Відкрити вікно папки, в яку потрібно перемістити обраний об'єкт.
4.  Виконати Правка  Вставити.
При переміщенні об'єкт видаляється з попереднього місця і реєструється в іншій папці
3.      Щоб відновити видалені файли або папки потрібно
1. Відкрити папку Кошик.                      *
2. Вибрати об'єкт, що був раніше видалений.
3. Виконати Файл -Відновити.
Об'єкт буде відновлений у тому місці, звідки він був видалений. Об'єкти, видалені зі змінних носіїв, до Кошика не потрапляють і не можуть бути відновлені зазначеним способом
1.  Вибрати об'єкт, який потрібно видалити.
2.  Виконати Правка  Видалити або натиснути клавішу Delete.
3.  Підтвердити видалення об'єкта вибором кнопки Так у діалоговому вікні.
Видалений об'єкт потрапляє до папки Кошик, з якої за потреби його можна відновити. Для остаточного видалення об'єктів необхідно виконати команду Очистити кошик з меню Файл вікна папки Кошик
3.                  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
1.      Прийом «Кошик понять»
В повсякденному житті всі ви зустрічалися з поняттям «комп'ютерний вірус».. Вам пропонується до поданих нижче клітинок записати ті асоціативні  поняття,  які у вас виникають, коли ви чуєте слово «комп'ютерний вірус».

 





 Я думаю, вам відоме поняття «комп'ютерний вірус». Хто з вас може відповісти на питання: що називають комп'ютерним вірусом? Коли з'явився перший вірус? Хто створює комп'ютерні віруси? (Відповіді учнів.) На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розглянути ці та інші питання.
1.      Протягом уроку вам пропонується занотовувати до поданої нижче таблиці  факти які вам були відомі з даної теми; факти,що стали для вас новими на уроці та те, чого на вашу думку вам не вистачило до повного розуміння даного матеріалу
Знаю
Дізнався
Хочу дізнатися







III. Вивчення нового матеріалу Комп'ютерні віруси
Багато хто принаймні чув про комп'ютерні віруси і про те, яких прикрощів вони можуть завдати користувачеві ПК. Дії вірусів мо­жуть бути не дуже небезпечними: несподівані звукові або графічні ефекти, перезавантаження комп'ютера, зміна функцій клавіш на . клавіатурі тощо. Однак існують віруси, які можуть спричинити серйозні збої у роботі комп'ютера: псування даних на дисках, втрату програм, видалення інформації, необхідної для роботи комп'ютера, і навіть переформатування жорсткого диска.
Комп'ютерний вірус — це програмний код, що може несанкціо­новано формуватися, запускатися й самовідтворюватися.
Пояснимо ці властивості вірусів. Оскільки комп'ютерні віруби є програмами, вони можуть виявитися лише під час запуску на вико­нання. Поки вірус не запущений він може досить довго знаходитися на диску у «сплячому» стані і не завдавати ніякої шкоди. Важливо знайти вірус ще до того, як він встигне виявити себе. Це принцип роботи всіх антивірусних програм, призначених для боротьби з вірусами.
Після свого запуску вірус може створювати власні копії, тобто нові фрагменти програмного коду. Ці копії можуть не збігатися з оригіна­лом. Розмноження вірусу відбувається, як правило, через оперативну пам'ять комп'ютера. Код вірусу потрапляє в пам'ять разом із заванта­женим зараженим файлом і звідти починається зараження інших файлів, передусім файлів операційної системи (файлові віруси). З пам'яті вірус може переміщатися також у завантажувальні сектори дисків (завантажувальні віруси). Щоб зрозуміти, яку шкоду спричи­няють віруси, потрібно розібратися в їх класифікації.
Класифікація вірусів
Об'єкти, до яких вносяться комп'ютерні віруси, називаються се­редовищем існування вірусів. Залежно від середовища існування розрізняють такі типи вірусів.
•   Файлові віруси — проникають у файли, що виконуються (exe, com, bat), у системні файли, файли драйверів (sys, drv, vxd), файли бібліотек (DLL), а також у ряд інших типів файлів. Після вкорінен­ня файлові віруси починають розмножуватися під час кожного запуску файла.
•   Завантажувальні віруси — заражають завантажувальний сектор диска (Boot-сектор) або сектор, що містить програму системного завантажувача вінчестера (Master Boot Record). Такий вірус за­міщає собою програму в завантажувальному секторі, внаслідок цього потрапляє до оперативної пам'яті й перехоплює керування відразу під час завантаження операційної системи.
•   Файлово-завантажувальні віруси можуть проникати як у файли, так і в завантажувальні сектори. До таких вірусів належать, зокрема, стелс-віруси і найнебезпечніші екземпляри поліморфних вірусів.
 • Макровіруси проникають у файли документів (пакет Microsoft Office) й інші файли, підготовлені в додатках, що мають свою мову макрокоманд. Формально ці віруси є файловими, але заражають вони не файли, що виконуються, а файли даних. Небезпека мак-ровірусів не стільки в їхній руйнівній дії, скільки в поширеності документів, підготовлених у популярних системах Word і Excel.
•   Мережні віруси поширюються по комп'ютерній мережі. Особ­ливість цих вірусів полягає в тому, що вони заражають тільки опе­ративну пам'ять комп'ютерів і не записуються на носії інформації. Можлива класифікація вірусів не тільки за середовищем їхнього
існування, а й за іншими характеристиками, за способом зараження, за руйнівними можливостями, за алгоритмом роботи.
У зв'язку з існуванням різних способів зараження часто викорис­товують терміни «резидентный» і «нерезидентный» вірус.
•   Резидентні вірусн потрапляють до оперативної пам'яті комп'юте­ра і можуть постійно виявляти свою активність аж до вимикання або перезавантаження комп'ютера.
•   Нерезидентні віруси, навпаки, до пам'яті не потрапляють і актив­ні лише протягом часу, нов 'язаного з виконанням певних завдань. Класифікація вірусів за алгоритмом їхньої роботи неможлива че­рез велику кількість (десятки тисяч) вірусів. Алгоритми роботи но­вих вірусів набагато витонченіші від алгоритмів вірусів, що створені десять років тому. До вірусів зі складним алгоритмом роботи нале­жать поліморфні віруси. їх важко виявити, тому що вони мають за­шифрований програмний код, який є ніби безглуздим набором ко­манд. Розшифровування коду виконується самим вірусом у процесі його виконання.
Вірусами зі складним алгоритмом є також стелс-віруси. їх не­можливо побачити під час перегляду файлів засобами операційної системи. Стелс-віруси можуть перехоплювати звернення до опера­ційної системи. Під час відкриття ураженого файла вони негайно ви­даляють із нього свій програмний код, а під час закриття файла відновлюють його.
Антивірусні програми
Для захисту від вірусів розробляються спеціальні антивірусні про­грами, що дозволяють виявляти віруси, лікувати заражені файли й дис-', ки, запобігати підозрілим діям. Сучасні антивірусні програми — це ком­плекси, що поєднують функції детектора, ревізора й охоронця. До таких комплексів належить широко відома програма Norton Antivirus, а також пакет Ami-Viral Toolkit Pro (скорочено AVP). Останній — найпопуляр-ніший у країнах СНД — створено в Росії в лабораторії Є. Касперського.
Профілактичні заходи
З вірусами можна боротися не тільки після їхньої появи, ай шля­хом виконання певних профілактичних заходів, які зменшують імовірність зараження або вірусної атаки.
Мозковий іитурм
Спроба учнів сформулювати головні профілактичні засоби.
Очікувані відповіді:
•   Перед використанням чужих носіїв інформації обов'язково пере­віряйте їх на наявність вірусів. Не запускайте неперевірені файли, які отримані з мережі та електронною поштою.
•   Слід регулярно виконувати копіювання цінної інформації на зовнішні носії.
•   Завжди майте під рукою завантажувальний диск із антивірусною програмою.
•   Виконуйте періодичну перевірку пам'яті та всіх дисків вашого комп'ютера за допомогою свіжих версій антивірусних програм.
•   Вчасно оновлюйте свої антивірусні програми. Тільки за постійного відновлення версій антивірусних програм можна встигнути за «творцями» нових вірусів і бути впевненими, що ваші дані й диски не будуть уражені.                                
•   Якщо, незважаючи на вжиті заходи, ваш комп'ютер заражений
вірусами, скористайтеся будь-якою антивірусною програмою.
IV. Практична робота № 5. Інструктаж з техніки безпеки
Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки і сані­тарно-гігієнічних норм.
Хід роботи
1.      Запустіть на виконання антивірусну програму.(На робочому столі запустити на викоання програму Антивірус Касперского)
2.       Визначте за допомогою довідки, які операції виконує дана програма; до якого виду антивірусних програм її слід віднести.
3.       Установіть такі значення параметрів перевірки:
*       Установити значення параметрів перевірки  у вікні налаштування
*      Вибиріть один з можливих рівнів безпеки   Низький Рекомендований Високий захист
*      Вкажіть основні дії під час виявленні вірусів  Запрашивать при обнарожении
*      Виберіть основні місця для перевірки Область проверки
*      Пцісля налаштування обрати вікно програми Автоматичиская проверка   та Запустить проверку
4.      Виконайте антивірусну перевірку об'єктів папки Мої документи. Скіль­ки об'єктів було перевірено?
Чи були знайдені віруси?
        5.  Проведіть перевірку дискети на наявність вірусів. Скільки об'єктів було перевірено? Чи були знайдені 
        6.   Продемонструйте результати виконання практичної роботи вчителеві.
Підсумки. Протягом уроку вам пропонується занотовувати до поданої нижче таблиці  факти які вам були відомі з даної теми; факти,що стали для вас новими на уроці та те, чого на вашу думку вам не вистачило до повного розуміння даного матеріалу
Знаю
Дізнався
Хочу дізнатися









VI. Підбиття підсумків уроку
Учні виконують тести на компютері.
Оголошення оцінок.
V. Домашнє завдання
Опрацювати у підручнику § 4.1 Розділу 4

 Підготувати виступ «Методи стиснення інформації».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу